Koniec roku szkolnego 2020/2021 i początek wakacji był dla naszych uczniów niezwykle pracowity. Rozpoczęły się bowiem  dwa staże zagraniczne w ramach projektu „Włosko – hiszpańskie staże zawodowe w Niepublicznym Technikum w Ostrowcu Św.’’ Na przełomie czerwca/lipca 2021 10 uczniów kształcących się w zawodzie technik informatyk odbyło 2 tygodniowy staż w słonecznej Walencji (Hiszpania). Kolejna grupa uczniów (14 logitsyków i 2 informatyków) zrealizowała także w okresie wakacyjnym 2 tygodniowy staż w Rimini (Włochy). Na bezpłatnych praktykach młodzież zdobyła cenne doświadczenie w zawodzie technik logistyk oraz technik informatyk.

Szkoła otrzymała wsparcie finansowe z EFS w kwocie 339 646, 12 zł na realizację wyżej wspomnianego projektu z Programu PO WER, w ramach którego do realizacji zaplanowanych było łącznie 3 staże zagarniczne trwające każdy po 2 tygodnie.

Nasi uczniowie odbywali zagraniczne staże zawodowe w renomowanych przedsiębiorstwach na terenie Walencji, Rimini i okolic takich jak: 

Uczniowie z naszej szkoły nie pierwszy raz uczyli się swojego zawodu na zagranicznych praktykach zawodowych finansowanych ze środków unijnych. Obecnie nie wyobrażamy sobie działalności naszej szkoły bez realizacji projektów mobilnościowych, dzięki którym uczniowie realizują zawarte w EPRS cele. Korzyści ze zrealizowanego projektu są ogromne m.in: udział w stażach realizowanych w latach ubiegłych znacząco poprawił zdawalność egzaminów zawodowych dlatego chcemy to kontynuować. Uczestnicy mają szanse na konfrontacje poziomu usług w przedsiębiorstwach w kraju z poziomem usług w firmach zagranicznych. Dzięki zagranicznym stażom zwiększyła się mobilność zawodowa uczestników, wzrosła potrzeba zdobywania wiedzy, kształcenia i doskonalenia zawodowego. Uczestnicy poznali międzykulturowe środowisko pracy, co jest niezbędne w prawidłowej adaptacji społecznej. Uczniowie i n-le mieli możliwość doskonalić znajomość branżowego języka angielskiego oraz poznali podstawy języka hiszpańskiego i włoskiego, co było pomocne przy adaptacji w nowym środowisku. Zapoznali się z południowym systemem pracy, zwyczajami i obyczajami mieszkańców Włoch i Hiszpanii przy tym rozwinęli w sobie poczucie tożsamości europejskiej.

Pobyt we Włoszech i Hiszpanii poprzedziły staranne przygotowania w kraju. Obejmowały one m.in.: naukę  języka włoskiego i hiszpańskiego, szkolenie kulturowe, na którym uczniowie poznali zwyczaje, tradycje i kulturę życia codziennego Włochów i Hiszpanów, a także przygotowanie pedagogiczne. Najważniejszym zadaniem stażystów podczas pobytu zagranicą była praca związana z zawodem. Pod troskliwą opieką pracodawców, firmy pośredniczącej Sistema Turismo (Włochy) i Europa Movilidad Estudiantil (Hiszpania) oraz opiekunów ze szkoły uczniowie nabywali umiejętności i kompetencje zawodowe w wybranych przedsiebiorstwach zagranicznych.  Uczniowie z zaangażowaniem wykonywali swoje  zadania zawodowe, przy czym nabyli nowe umiejętności oraz zdobyli bezcenne doświadczenie zawodowe. Uczestnicy projektu poznali innowacyjne metody w kształceniu zawodowym w tym mozliwości wykorzystywania nowoczesnych narzędzi, podstawy języka włoskiego i hiszpańskiego oraz udoskonalili swój język angielski branżowy. Uczniowie osobiście przekonali się, jak wygląda życie we Włoszech i Hiszpanii, czym mieszkańcy tego kraju zajmują się na co dzień, nie tylko zawodowo, ale i prywatnie.

Opiekunowie ze szkoły zadbali o pożyteczne i atrakcyjne wypełnienie czasu wolnego. Uczniowie zwiedzili Rimini, Wenecję oraz Bolonię we Włoszech oraz Wenecję, Nowe Miasto i Benidorm w Hiszpanii, poznali walory turystyczne oraz historię obu narodów. W ciągu tego krótkiego dwutygodniowego stażu odbyły się również warsztaty podczas których uczniowie mogli zapoznać się z tajnikami pracy pizzaiolo oraz pauella. Celem warsztatów było również przybliżenie uczestnikom kultury, zwyczajów i obyczajów mieszkanców Włoch i Hiszpanii. Kulminacyjnym punktem spotkania była wspólna kolacja podczas której każdy skosztował tradyscyjnego dania kuchni partnerów. Realizacja projektów współfinansowanych z EFS sprzyja nie tylko rozwojowi szkoły przez zwiększenie atrakcyjności na lokalnym rynku edukacyjnym, jej potencjału i mobilności, ale daje również większe szanse na znalezienie miejsc pracy przez uczestników staży. 

 

bann opw

bann opw