Spotkanie podsumowujące projekt #Cyfrowa edukacja

W dniu 12.06.2023 w Technikum im. T. Kościuszki w Ostrowcu Św. odbyło się uroczyste podsumowanie projektu #Cyfrowa edukacja, współfinansowanego z europejskiego Funduszu Społecznego. Na konferencji obecni byli uczestnicy projektu, opiekunowie, kadra dydaktyczna  i pozostała społęcznośc uczniowska. Gościem honorowym był Pan Mario Pappano z Włoch, który jest przedstawiecielem firmy partnerskiej z którą współpracujemy na terenie Rimini. Spotkanie było okazją do zaprezentowania produktu końćowego - filmu przygotowanego przez uczestników projektu w wersji anglojęzycznej oraz podsumowania rezultatów  i zrealizowanych celów przedsięwzięcia.

Pobyt w ramach w/w projektu odbył się w terminie od 17 do 23 kwietnia 2023r. i był przeznaczony dla 20 uczniów klas II-III Niepublicznego Technikum im. T. Kościuszki w Ostrowcu Św. Celem przedsięwzięcia było rozwijanie kompetencji kluczowych, które są niezbędne dla rozwoju osobistego uczniów oraz ich lepszego odnalezienia się w przyszłości na rynku pracy, a także aktywnego obywatelstwa europejskiego. Instytucją partnerską było Liceo Scientifico Lemaitre - szkoła położona w Rimini we Włoszech. Uczniowie podczas pobytu zagranicą uczestniczyli w lekcjach informatyki, które były realizowane wspólnie z młodzieżą włoską. Realizując projekt chcieliśmy, żeby uczniowie pogłębili przede wszystkim kompetencje cyfrowe, społeczne i językowe – mówi dyrektor Technikum Pani Izabela Pustuła. Zajęcia wspólne uczniów odbywały się w języku angielskim, a ich zakres tematyczny został ustalony we współpracy nauczycieli obu szkół już na etapie opracowywania wniosku aplikacyjnego. Zakres tematyczny to zagadnienia z podstawy programowej przedmiotu informatyka. Uczniowie uczyli się możliwości wykorzystania technologii IT, obsługi narzędzi do komunikacji zdalnej i tworzenia prezentacji multimedialnych z zastosowaniem
j. angielskiego. Uczniowie zostali wybrani w drodze, opisanej we wniosku, procedury rekrutacyjnej, która umożliwiła udział w mobilności również uczniom o mniejszych szansach, czy trudnej sytuacji rodzinnej.

Przed wyjazdem na mobilność zrealizowane zostały działania przygotowawcze: językowe pedagogiczne i kulturowe. Przygotowanie językowe objęło 20 godzin zajęć konwersacyjnych z języka włoskiego. Podczas przygotowania kulturowego uczniowie zostali przygotowani na spotkanie z odrębną kulturą i obyczajami oraz innym systemem edukacji, które dało im podstawową wiedzę o regionie, który odwiedzili. Podczas przygotowania pedagogicznego uczniowie zapoznali się z celami projektu, metodami radzenia sobie ze stresem i rozłąką z bliskimi. Wyjazd do Włoch zrealizowany został w ramach Projektu #Cyfrowa edukacja z programu Ponadnarodowa Mobilność Uczniów (PMU). Na realizację zadań z PMU szkoła otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w kwocie 111 021 tys. zł.

Celem naszego Technikum jest dalsze umiędzynarodowienie placówki a tym samym umożliwienie uczniom udziału w jak największej ilości mobilności zagranicznych dlatego udało nam się pozyskać fundusze europejskie na realizację kolejnego projektu międzynarodowego. W nowym roku szkolnym będziemy realizować projekt „Włoskie mobilności otwierają nam świat” na którego realizację otrzymaliśmy dofinansowanie z programu Unii Europejskiej w kwocie 25 229,00 euro. – mówi koordynator projektów unijnych Barbara Figura. Przed nami pracowity i obfitujący w ciekawe inicjatywy edukacyjne rok szkolny. Oprócz 5 dniowych wyjazdów do szkół partnerskich we Włoszech, w ofercie posiadamy również wyjazdy na 2-4 tygodniowe staże zagraniczne we Włoszech i Hiszpanii dla uczniów kształcących się w zawodach technik logistyk, technik informatyk i technik usług fryzjerskich. Zapraszamy do podjęcia nauki w Technikum i Branżowej Szkole I-go Stopnia.

Uczniowie we Włoszech w ramach projektu PMU

Produkt końcowy - film zprzygotowany przez uczniów, którzy odbyli mobilności we Włoszech w ramach Projektu "Ponadnarodowa Mobilność Uczniów" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

https://youtu.be/jP4VvvGdfAM


Celem przedsięwzięcia było rozwijanie kompetencji kluczowych 20 uczniów, które są niezbędne dla rozwoju osobistego młodzieży oraz ich lepszego odnalezienia się w przyszłości na rynku pracy, a także aktywnego obywatelstwa europejskiego. Instytucją partnerską było Liceo Scientifico Lemaitre - szkoła położona w Rimini we Włoszech. Uczniowie podczas pobytu zagranicą uczestniczyli w lekcjach informatyki, które były realziowane wspólnie z młodzieżą włoską. Realizując projekt chcieliśmy, żeby uczniowie pogłębili przede wszystkim kompetencje cyfrowe, społeczne i językowe. Zajęcia wspólne uczniów odbywały się w języku angielskim, a ich zakres tematyczny został ustalony we współpracy nauczycieli obu szkół już na etapie opracowywania wniosku aplikacyjnego. Zakres tematyczny to zagadnienia z podstawy programowej przedmiotu informatyka. Uczniowie uczyli się możliwości wykorzystania technologii IT, obsługi narzędzi do komunikacji zdalnej i tworzenia prezentacji multimedialnych z zastosowaniem j. angielskiego.  Uczniowie zostali wybrani w drodze, opisanej we wniosku, procedury rekrutacyjnej, która umożliwiła udział w mobilności również uczniom o mniejszych szansach, czy trudnej sytuacji rodzinnej.

Przed wyjazdem na mobilność zrealizowane zostały działania przygotowawcze: językowe (20h), pedagogiczne (10h) i kulturowe (10h). Przygotowanie językowe objęło 20 godzin zajęć konwersacyjnych z języka włoskiego. Podczas przygotowania kulturowego uczniowie zostali przygotowani na spotkanie z odrębną kulturą i obyczajami oraz innym systemem edukacji, które dało im podstawową wiedzę o regionie, który odwiedzili. Podczas przygotowania pedagogicznego uczniowie zapoznali się z celami projektu, metody radzenia sobie ze stresem i rozłąką z bliskimi. Wyjazd do Włoch zrealizowany został w ramach Projektu #Cyfrowa edukacja z programu Ponadnarodowa Mobilność Uczniów (PMU). Na realizację zadań z PMU szkoła otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w kwocie 111 021 tys. zł.

 

Ruszyła rekrutacja do Projektu #Cyfrowa edukacja

Rusza rekrutacja na 5 dniowy wyjazd do Włoch (Rimini).
Formularz zgłoszeniowy można pobrać u koordynatora Pani Barbary Figury w sali nr 2, w sekretariacie szkoły liub z linka:

PMU-2021-FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Na wyjazd mogą zgłaszać się wszyscy uczniowie niezależnie od zawodu z klas II-III naszego Technikum. Warunkiem jest pełne zaszczepienie!!!

Przedsięwzięcie zatytułowane „#Cyfrowa edukacja” to projekt przeznaczony dla 20 uczniów klas II-III Niepublicznego Technikum im. T. Kościuszki w Ostrowcu Św.
Celem przedsięwzięcia jest rozwijanie kompetencji kluczowych, które są niezbędne dla rozwoju osobistego uczniów oraz ich lepszego odnalezienia się w przyszłości na rynku pracy, a także aktywnego obywatelstwa europejskiego. Instytucją partnerską jest Liceo Scientifico Lemaitre - szkoła położona w Rimini we Włoszech. Uczniowie podczas pobytu zagranicą będą uczęszczać na lekcje informatyki do szkoły włoskiej przez 5 dni.
Realizując projekt chcemy, żeby uczniowie pogłębili przede wszystkim kompetencje cyfrowe, społeczne i językowe.
Zajęcia wspólne uczniów odbywać się będą w języku angielskim, a ich zakres tematyczny został ustalony we współpracy nauczycieli obu szkół już na etapie opracowywania wniosku aplikacyjnego. Zakres tematyczny to zagadnienia z podstawy programowej przedmiotu informatyka. Uczniowie będą uczyć się możliwości wykorzystania technologii IT, obsługi narzędzi do komunikacji zdalnej i tworzenia prezentacji multimedialnych z zastosowaniem j. angielskiego.
Realizacja projektu przyczyni się do zdobywania przez ucznia najważniejszych umiejętności, które powinny być wykształcone w trakcie kształcenia ogólnego technikum a są to:
- umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, to podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych; - kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
- umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni;
-umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
- nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania;
- umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.

Uczniowie zostaną wybrani w drodze, opisanej we wniosku, procedury rekrutacyjnej, która umożliwia udział w mobilności również uczniom o mniejszych szansach, czy trudnej sytuacji rodzinnej, dla których udział w tym przedsięwzięciu może mieć ważne znaczenie dla ich rozwoju osobistego i wpłynąć pozytywnie na osiąganie sukcesów edukacyjnych.

Kryteria naboru PMU 

Przed wyjazdem na mobilność zrealizowane zostaną działania przygotowawcze językowe (20h), pedagogiczne (10h) i kulturowe (10h). Przygotowanie językowe obejmie 20 godzin zajęć konwersacyjnych z języka włoskiego. Podczas przygotowania kulturowego uczniowie zostaną przygotowani na spotkanie z odrębną kulturą i obyczajami oraz innym systemem edukacji, które da im podstawowa wiedzę o regionie, który odwiedzą. Przygotowanie pedagogiczne jest niezbędne, aby wyjazd za granicę odbył się w bezpieczny sposób. Uczniowie zapoznają się z celami projektu, poznają metody radzenia sobie ze stresem i rozłąką z bliskimi.
W wiele działań przygotowujących włączeni będą rodzice uczniów. Rodziny uczniów o mniejszych szansach mogą być niewydolne w tym zakresie. Wsparcie zapewni im wychowawca klasy przy pomocy dyrektora szkoły i innych nauczycieli.
Realizacja przedsięwzięcia będzie dużym wyzwaniem również dla nauczycieli, ale i wspaniałą formą doskonalenia zawodowego oraz wymiany doświadczeń z nauczycielami szkoły partnerskiej. Efekty tej współpracy zostaną opracowane w postaci prezentacji multimedialnej i upublicznione dla wszystkich zainteresowanych.
W ramach projektu zaplanowano szereg działań upowszechniających i promujących rezultaty przedsięwzięcia wśród całej społeczności szkolnej, środowiska lokalnego oraz w szerszym zakresie poprzez publikacje materiałów na stronie internetowej szkoły, w mediach lokalnych i społecznościowych.
Wyjazd do Włoch zostanie zrealizowany w ramach Projektu E-#Cyfrowa edukacja z programu Ponadnarodowa Mobilnośc Uczniów (PMU). Na realizację zdań z PMU szkoła otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Fundusze Społecznego w kwocie 111 021 tys. zł.

 

Zdobywamy cenne doświadczenie zawodowe w Europie

Koniec roku szkolnego 2020/2021 i początek wakacji był dla naszych uczniów niezwykle pracowity. Rozpoczęły się bowiem  dwa staże zagraniczne w ramach projektu „Włosko – hiszpańskie staże zawodowe w Niepublicznym Technikum w Ostrowcu Św.’’ Na przełomie czerwca/lipca 2021 10 uczniów kształcących się w zawodzie technik informatyk odbyło 2 tygodniowy staż w słonecznej Walencji (Hiszpania). Kolejna grupa uczniów (14 logitsyków i 2 informatyków) zrealizowała także w okresie wakacyjnym 2 tygodniowy staż w Rimini (Włochy). Na bezpłatnych praktykach młodzież zdobyła cenne doświadczenie w zawodzie technik logistyk oraz technik informatyk.

Szkoła otrzymała wsparcie finansowe z EFS w kwocie 339 646, 12 zł na realizację wyżej wspomnianego projektu z Programu PO WER, w ramach którego do realizacji zaplanowanych było łącznie 3 staże zagarniczne trwające każdy po 2 tygodnie.

Nasi uczniowie odbywali zagraniczne staże zawodowe w renomowanych przedsiębiorstwach na terenie Walencji, Rimini i okolic takich jak: 

Uczniowie z naszej szkoły nie pierwszy raz uczyli się swojego zawodu na zagranicznych praktykach zawodowych finansowanych ze środków unijnych. Obecnie nie wyobrażamy sobie działalności naszej szkoły bez realizacji projektów mobilnościowych, dzięki którym uczniowie realizują zawarte w EPRS cele. Korzyści ze zrealizowanego projektu są ogromne m.in: udział w stażach realizowanych w latach ubiegłych znacząco poprawił zdawalność egzaminów zawodowych dlatego chcemy to kontynuować. Uczestnicy mają szanse na konfrontacje poziomu usług w przedsiębiorstwach w kraju z poziomem usług w firmach zagranicznych. Dzięki zagranicznym stażom zwiększyła się mobilność zawodowa uczestników, wzrosła potrzeba zdobywania wiedzy, kształcenia i doskonalenia zawodowego. Uczestnicy poznali międzykulturowe środowisko pracy, co jest niezbędne w prawidłowej adaptacji społecznej. Uczniowie i n-le mieli możliwość doskonalić znajomość branżowego języka angielskiego oraz poznali podstawy języka hiszpańskiego i włoskiego, co było pomocne przy adaptacji w nowym środowisku. Zapoznali się z południowym systemem pracy, zwyczajami i obyczajami mieszkańców Włoch i Hiszpanii przy tym rozwinęli w sobie poczucie tożsamości europejskiej.

Pobyt we Włoszech i Hiszpanii poprzedziły staranne przygotowania w kraju. Obejmowały one m.in.: naukę  języka włoskiego i hiszpańskiego, szkolenie kulturowe, na którym uczniowie poznali zwyczaje, tradycje i kulturę życia codziennego Włochów i Hiszpanów, a także przygotowanie pedagogiczne. Najważniejszym zadaniem stażystów podczas pobytu zagranicą była praca związana z zawodem. Pod troskliwą opieką pracodawców, firmy pośredniczącej Sistema Turismo (Włochy) i Europa Movilidad Estudiantil (Hiszpania) oraz opiekunów ze szkoły uczniowie nabywali umiejętności i kompetencje zawodowe w wybranych przedsiebiorstwach zagranicznych.  Uczniowie z zaangażowaniem wykonywali swoje  zadania zawodowe, przy czym nabyli nowe umiejętności oraz zdobyli bezcenne doświadczenie zawodowe. Uczestnicy projektu poznali innowacyjne metody w kształceniu zawodowym w tym mozliwości wykorzystywania nowoczesnych narzędzi, podstawy języka włoskiego i hiszpańskiego oraz udoskonalili swój język angielski branżowy. Uczniowie osobiście przekonali się, jak wygląda życie we Włoszech i Hiszpanii, czym mieszkańcy tego kraju zajmują się na co dzień, nie tylko zawodowo, ale i prywatnie.

Opiekunowie ze szkoły zadbali o pożyteczne i atrakcyjne wypełnienie czasu wolnego. Uczniowie zwiedzili Rimini, Wenecję oraz Bolonię we Włoszech oraz Wenecję, Nowe Miasto i Benidorm w Hiszpanii, poznali walory turystyczne oraz historię obu narodów. W ciągu tego krótkiego dwutygodniowego stażu odbyły się również warsztaty podczas których uczniowie mogli zapoznać się z tajnikami pracy pizzaiolo oraz pauella. Celem warsztatów było również przybliżenie uczestnikom kultury, zwyczajów i obyczajów mieszkanców Włoch i Hiszpanii. Kulminacyjnym punktem spotkania była wspólna kolacja podczas której każdy skosztował tradyscyjnego dania kuchni partnerów. Realizacja projektów współfinansowanych z EFS sprzyja nie tylko rozwojowi szkoły przez zwiększenie atrakcyjności na lokalnym rynku edukacyjnym, jej potencjału i mobilności, ale daje również większe szanse na znalezienie miejsc pracy przez uczestników staży. 

 

Wygrany Erasmus+ 2020

Narodowa Agencja Programu Erasmus+ w dniu 26 czerwca 2020 ogłosiła wyniki konkursu wniosków złożonych w akcji 1. – Mobilność uczniów i kadry w sektorze Kształcenie i Szkolenia Zawodowe. W tym też dniu otrzymaliśmy wiadomość, że nasze Technikum ZDZ im. T. Kościuszki jako jedyne w powiecie ostrowieckim otrzymało dofinansowanie na realizację zagranicznych staży zawodowych dla naszych uczniów i nauczycieli.

Projekt pn.”Mobilność – staże – doświadczenie inwestycją w przyszłość” współfinansowany jest w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Na realizację staży zawodowych otrzymaliśmy kwotę  111 tys 138 euro.
Projekt skierowany jest do uczniów kształcących się w zawodach: technik logistyk, technik informatyk i technik usług fryzjerskich a także do nauczycieli przedmiotów zawodowych  z zakresu logistyki i informatyki, którzy przystępując do projektu zrealizują obowiązkowe szkolenie stażowe wynikające z Karty Nauczyciela, a także zapoznają się z nowoczesnymi technologiami oraz rozwiązaniami branżowymi stosowanymi w przedsiębiorstwach zagranicznych na rynku logistycznym i informatycznym.

Staże dla uczniów i nauczycieli odbywać się będą w renomowanych przedsiębiorstwach logistycznych, informatyczno-komputerowych i nowoczesnych zakładach fryzjerskich na terenie Włoch i Hiszpanii. Udział w projekcie przygotuje uczestników do ciągle zmieniającego się rynku pracy, zapewni im praktyczne przygotowanie do zawodu, przygotuje do wyzwań, które stawia przed nimi nowoczesna gospodarka oraz uświadomi jak ważne jest uczenie się przez całe życie.

Celem naszego projektu jest podniesienie efektywności i skuteczności kształcenia zawodowego tak, by odpowiadało na potrzeby zmieniającego się rynku pracy i wyzwania nowoczesnej gospodarki. Jego realizacja jest ukierunkowana na poprawę kompetencji zawodowych nauczycieli oraz umiejętności zawodowych, językowych i społecznych uczniów. Uczestnicy stażu będą mieli okazję poszerzyć wiedzę teoretyczną, wykorzystać ją w praktyce jak również porównać zdobytą wiedzę ze standardami zagranicznych firm i instytucji.

Pobyt za granicą będzie poprzedzony  starannymi przygotowaniami w kraju. Obejmować ono będzie m.in.: naukę  języka angielskiego, włoskiego i hiszpańskiego, szkolenie kulturowe oraz przygotowanie pedagogiczne. W ramach projektu stażyści mają zapewnione: przeloty, zakwaterowanie, kursy językowe oraz stypendium na wyżywienie. Wyjazd uczestników za granicę, to nie tylko nauka. Programy pobytu obejmują poznanie atrakcji turystycznych, kultury
i zwyczajów mieszkańców Włoch i Hiszpanii.

Uczniowie naszego Technikum nie pierwszy raz będą mieli okazję uczyć się swojego zawodu na zagranicznych praktykach zawodowych finansowanych ze środków unijnych. Obecnie w szkole trwa realizacja drugiego projektu pn. „Włosko – hiszpańskie staże zawodowe w Niepublicznym Technikum w Ostrowcu Św. w ramach którego dwa wyjazdy na 2 tygodniowe staże zawodowe miały odbyć się  w minionym roku szkolnym jednak z powodu epidemii Covid-19 zostały one przełożone i ostatecznie odbędą się w marcu 2021r. 

Podsumowując: w perspektywie najbliższych dwóch lat do realizacji mamy łącznie 5 wyjazdów dla uczniów na zagraniczne staże zawodowe oraz 1 wyjazd na szkolenie dla nauczycieli.  Dobra wiadomość dla wszystkich uczniów Niepublicznego Technikum im. T. Kościuszki jest taka, że nie zależnie do tego ile razy byli już uczestnikami podobnych mobilności, będą mogli przystąpić do projektu Erasmus+2020 po raz kolejny.

Jeśli marzą Wam się zagraniczne podróże, chcecie nauczyć się zawodu i zwiedzić ciekawe miejsca, wstąpcie w szeregi Niepublicznego Technikum ZDZ im. T. Kościuszki w Ostrowcu Św. Rekrutacja wciąż trwa.
ZAPISZ SIĘ ONLINE - patrz w prawy górny róg ekranu

{gallery}2020/Erasmus_2020{/gallery} 

bann opw

bann opw