Szkoły dla młodzieży ZDZ w Ostrowcu Św., proponują naszym uczniom pomoc psychologiczno - pedagogiczną.
Jesteśmy szkołą bezpieczną i przyjazną uczniom z opiniami i orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
W naszej szkole niepełnosprawność to nie przeszkoda:
-
- wspieramy wszechstronny rozwój naszych uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami
- wykorzystujemy nowoczesne metody terapeutyczne w pracy z uczniem
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizujemy dla uczniów: Technikum i Branżowej Szkoły I stopnia.
Zgodnie z prawem oświatowym pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, logopeda oraz nauczyciele specjaliści. Wszystkie działania odbywają się za zgodą i we współpracy z rodzicami uczniów. Współpracujemy również z poradnią psychologiczno–pedagogiczną oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.- W codziennej pracy dydaktyczno–wychowawczej z uczniem bierzemy pod uwagę jego indywidualne możliwości i predyspozycje, staramy się zminimalizować trudności
w nauce oraz zwiększyć motywację do dalszego rozwoju. - Organizując pomoc psychologiczno–pedagogiczną dla naszych uczniów stawiamy sobie do realizacji dwa główne cele:
• Dostrzec w porę każdego ucznia, który ma problemy i pomóc mu je rozwiązać.
• Rozwijać pasje, zdolności i zainteresowania młodzieży. - Porady i konsultacje w zakresie:
• problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów,
• interpretacji treści opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
• sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb możliwości uczniów,
• wsparcia uczniów, rodziców i nauczycieli,
• sposobów radzenia sobie ze stresem, sytuacjami trudnymi i kryzysowymi,
• możliwości uzyskania specjalistycznego wsparcia,
• innych, w zależności od potrzeb. - Terapia prowadzona jest z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu specjalistycznego oraz programów opracowywanych indywidualnie dla każdego ucznia lub grupy uczniów. W pracy z naszymi uczniami wykorzystujemy:
• Salę Doświadczenia Świata
• BIOFEEDBACK
• Terapię METODĄ WARNKEGO
• Spektrum autyzmu PRO POZIOM 2
• Eduterapeutica Nastolatki ( do terapii dysleksji rozwojowej i dyskalkulii)
• Pomoce dydaktyczne- książki i gry w celu doskonalenia koncentracji uwagi i spostrzegawczości
• Multimedialną pracownię przedmiotową
• Długopisy 3D narzędzie do rozwijania kreatywności i umiejętności technicznych wśród uczniów, wspierają procesy poznawcze poprzez zmysł dotyku, poprawiają rozwój motoryczny uczniów, usprawniają koncentrację uwagi i pamięci wspierają trening umiejętności społecznych, rozwijają orientację przestrzenną i orientację w schemacie ciała i wspierają koordynacje wzrokowo-ruchową.
- W codziennej pracy dydaktyczno–wychowawczej z uczniem bierzemy pod uwagę jego indywidualne możliwości i predyspozycje, staramy się zminimalizować trudności
- Kto może skorzystać z pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Obligatoryjnie uczniowie posiadający opinie wydane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a zatem uczniowie:
• niepełnosprawni,
• zagrożeni niedostosowaniem społecznym,
• niedostosowani społecznie,
• ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja),
• szczególnie zdolni,
• przewlekle chorzy,
• przeżywający niepowodzenia szkolne,
• z zaburzeniami komunikacji językowej,
• będący w trudnej sytuacji bytowej, kryzysowej lub traumatycznej,
• mający trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego. - Każdy uczeń, który nie posiada opinii lub orzeczenia, a z różnych przyczyn potrzebuje pomocy, również może skorzystać z oferty pomocy psychologiczno–pedagogicznej w naszych szkołach.
- Obligatoryjnie uczniowie posiadający opinie wydane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a zatem uczniowie:
Dla uczniów posiadających opinie z poradni psychologiczno–pedagogicznych oraz tych, którzy zostali zgłoszeni do objęcia pomocą przez rodziców, nauczycieli lub z własnej inicjatywy, zostają organizowane różne formy pomocy. Oferta proponowanych przez szkołę działań wspierających zostaje przedstawiona rodzicom ucznia lub pełnoletniemu uczniowi. Dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego zostaje opracowany Indywidualny Program Edukacyjny (na podstawie Wielospecjalistycznej Diagnozy Poziomu Funkcjonowania Ucznia). IPET wraz z zaproponowanymi w nim formami wsparcia zostaje przedstawiony rodzicom ucznia w celu akceptacji. Po wyrażeniu przez rodziców zgody następuje realizacja programu przez dany etap edukacyjny - czas nauki w Technikum lub Szkole Branżowej I stopnia. Każdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczestniczy w indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych w wymiarze dwóch godzin tygodniowo korzysta z różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej np.:
- z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- z zajęć dydaktyczno – wyrównawczych
- z zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne
OFERTA DLA RODZICÓW !!!
Celem tych działań jest uczenie rodziców praktycznych umiejętności budowania prawidłowych relacji z dziećmi, nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych trudnościach wychowawczych, refleksja nad własną postawą wychowawczą.
Szkolny pedagog i psycholog oferują wsparcie rodzicom, którzy:
- przeżywają trudności w relacji ze swoim dorastającym dzieckiem,
- mają dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- mają poczucie bezradności w roli rodzica,
- trudno jest im poradzić sobie z uczuciami i emocjami,
- potrzebują wsparcia innych osób w radzeniu sobie z problemami wychowawczymi
W Technikum im. T. Kościuszki i Szkole Branżowej I stopnia pracuje zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej w składzie:
mgr Edyta Buczkowska - pedagog szkolny - wtorek, czwartek – godz. 13.30 -15.30
mgr Natalia Grzesik - pedagog specjalny – od poniedziałku do piątku – godz. 7.00 - 15.00
mgr Emilia Kucharczyk - nauczyciel psycholog – od poniedziałku do środy – godz. 7.00 - 15.00
mgr Magdalena Żelazowska - psycholog szkolny - środa – godz. 7.10 - 15.55, czwartek godz. 7.10 – 15.55