Grupa 10 uczniów z Technikum ZDZ w Ostrowcu Św., wróciła z wojaży po cudownym kraju z Hiszpanii, który był przez 4 tygodnie ich drugim domem. Miejsce, które było idealne do przeżycia wspaniałych i niezapomnianych chwil, gdzie miasta przyciągały licznymi zabytkami, swoją malowniczą i piękną architekturą. Hiszpania w oczach młodzieży okazała się imponującym i zróżnicowanym krajem. Czas szybko minął i tak zakończyły się miesięczne praktyki uczniów Technikum ZDZ z Ostrowca Św., którzy wrócili szczęśliwie do kraju zdobywając nowe doświadczenie w hiszpańskich przedsiębiorstwach. Wyjazd zrealizowany został dzięki projektowi ,,Praktyki bez granic dla logistyków” sfinansowanego z środków unijnych w ramach Programu POWER, którego koordynatorem była Pani Barbara Figura.
Bezpłatne praktyki skierowane były do uczniów wyróżniających się na tle szkoły pod względem zachowania, ocen, frekwencji, zaangażowania w życie szkolne i pozaszkolne. Przy wyborze uczestników ważne były również oceny z przedmiotów zawodowych. Przed wyjazdem na praktykę do Hiszpanii zakwalifikowani stażyści uczestniczyli w specjalnym kursie z przygotowania językowego oraz pedagogicznego, ułatwiającym odbycie praktyki i pobyt za granicą. Zapoznali się z celami stażu oraz z zakresem swoich praw i obowiązków. Szkolenie okazało się bardzo przydatne. Już w pierwszym dniach pobytu stażyści mieli okazję sprawdzić się pracując w przedsiębiorstwach i przekonać się na własnej skórze jak pracuje się w hiszpańskich firmach licząc tylko na siebie. Mieli również większą szansę na samodzielność, podszlifowali język i posmakowali samodzielnego życia z dala od domu od rodziny.
Udział w stażu był finansowany w 100% z funduszy Unii Europejskiej. Młodzież miała zagwarantowany przelot, ubezpieczenie, zakwaterowanie, przejazdy lokalne, przygotowanie językowe, pedagogiczne, realizację programu kulturowego oraz opiekę pedagogiczną. Każdy ze stażystów otrzymał na swoje wydatki pokaźne kieszonkowe, które mógł wykorzystać na swoje potrzeby, zachcianki, upominki czy pamiątki. W czasie tych czterotygodniowych praktyk uczniowie poszerzyli wiedzę merytoryczną w swoim zawodzie, poznali standardy branży logistycznej. Zdobyli umiejętności w dziedzinie organizacji pracy, a także wzbogacili swą wiedzę i zdobyli nowe doświadczenie zawodowe. Praca zawodowa była głównym zadaniem stażystów podczas pobytu w Hiszpanii. Pracowali od 6 – 8 godzin dziennie pod okiem fachowców, którzy udzielali im cennych wskazówek i pomagali w wykonywaniu obowiązków. Młodzież bardzo zaangażowała się w swoją pracę, która dawała im ogromną satysfakcję i pozwoliła poszerzyć przede wszystkim umiejętności praktyczne. Ucieszył nas fakt, że stażyści wykonywali swoje obowiązki bardzo sumiennie i dokładnie co w oczach pracodawców wpłynęło na wysoką notę końcową praktyki.
Wyjazd młodzieży za granicę to nie tylko praca i nauka. Uczniowie otrzymali niepowtarzalną szansę poznania kultury i obyczajów tego niezwykłego kraju. Podczas weekendów i w czasie wolnym uczniowie mieli zorganizowanych wiele atrakcji. Zwiedzali Walencję, często spacerowali po plaży zbierając muszle, pływali w morzu, leniuchowali na pobliskich piaskach. Odwiedzili Miasteczko Sztuki i Nauki. Jest to kompleks zwany przez mieszkańców „dzielnicą przyszłości”. W skład kompleksu wchodzą centra kulturalne i rozrywkowe oraz inne awangardowe budynki. Jest to „miasto w mieście”. Można zobaczyć tam największe w Europie oceanarium, delfinarium, kino, różne restauracje i muzea. Zawiera m.in. także rekonstrukcje podziemnych krajobrazów. Byli w Bioparc Valencia - to innowacyjne zoo, w którym bariery są praktycznie niewidoczne, a zwierzęta czują się jak w domu. W przeciwieństwie do tradycyjnych ogrodów zoologicznych, ten park ma unikalną funkcję doprowadzenia gościa całkowicie do siedlisk zwierząt. Jest to znane jako zoo zanurzenie. Głównym celem bioparc jest promowanie szacunku dla zwierząt. Młodzież była zachwycona, pierwszy raz widzieli na własne oczy jak można przebywać ze zwierzętami i obcować w ten sposób nie krzywdząc i nie narażając się na niebezpieczeństwo. Mieli również zorganizowaną ciekawą wycieczkę do Madrytu i Toledo.
Staż z pewnością poprawi pozycję uczniów na rynku pracy, gdzie liczą się przede wszystkim kompetencje i doświadczenie. Pobyt na stażu będzie miał również wpływ na jakość świadczonych usług po podjęciu pracy. Uczniowie poznali i jednocześnie porównali standardy pracy w Hiszpanii z tymi obowiązującymi w Polsce. Ponadto wyjazd stworzył im szansę wzbogacenia słownictwa w języku obcym, a w szczególności w zakresie specjalistycznego języka zawodowego. Staż poprawił także samoocenę uczniów oraz umożliwił rozwinąć osobowość, kompetencje oraz przebojowość każdego ze stażystów.
Zadowoleni i szczęśliwi wrócili do kraju z głową pełną marzeń i ze zdobytym nowym doświadczeniem. My jako szkoła pomożemy im realizować swoje plany i zamierzenia. A jako kadra dołożymy wszelkich starań by pracować nad nimi, by nie spoczęli na laurach. Wierzymy że, ciężką pracą osiągną sukces a my będziemy przy nich i będziemy ich wspierać w podejmowaniu słusznych decyzji. Stażyści po powrocie do szkoły chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami i wrażeniami z całą społecznością uczniowską.
Pobyt w Hiszpanii zorganizowany został przy współpracy z partnerem przyjmującym, Europa Movilidad Estudiantil. Jest to renomowana firma edukacyjna, doświadczona w realizowaniu projektów unijnych dla młodzieży. Stażyści mieli wsparcie pedagogiczne opiekuna z ramienia szkoły oraz merytoryczne ze strony hiszpańskiej. Partner zagraniczny ZDZ, zapewnił uczniom bardzo dobre warunki pobytu i zadbał o ich rozwój metoryczny i intelektualny, jak również zapewnił wysoki poziom praktyk zawodowych w renomowanych firmach. Po odbyciu praktyki nasi uczniowie otrzymali certyfikaty od organizacji goszczących oraz certyfikat Europass – Mobilność w języku polskim oraz obcym, który stanowi formalne i uznawane u europejskich pracodawców potwierdzenie nabytych umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Jest to standardowy dokument europejski, który oficjalnie poświadcza szczegółowe informacje dotyczące umiejętności i kompetencji zdobytych przez jego posiadacza w trakcie okresu spędzonego w innym kraju europejskim w celach edukacyjnych.
Czas trwania praktyki oraz program stażu był zgodny z wymogami Ministerstwa Edukacji Narodowej dla szkolnego planu nauczania w zawodzie, w którym kształcą się uczniowie.
G.M