Od 26 listopada do 8 grudnia 2018 grupa 16 uczniów z Niepublicznego Technikum im. Tadeusza Kościuszki odbywała staż zagraniczny we Włoszech w ramach projektu „Włosko – hiszpańskie staże zawodowe w Niepublicznym Technikum w Ostrowcu Św.’’. Na bezpłatnych praktykach młodzież zdobyła cenne doświadczenie w zawodzie technik logistyk oraz technik informatyk.
Projekt otrzymał wsparcie finansowe w kwocie 339 646, 12 zł z Programu PO WER., w ramach którego do realizacji zaplanowano łącznie 3 staże zagarniaczne trwające 2 tygodnie. Uczniowie
z naszej szkoły nie pierwszy raz uczyli się swojego zawodu na zagranicznych praktykach zawodowych finansowanych ze środków unijnych. Jednocześnie w szkole trwa realizacja drugiego projektu pn. Praktyki bez granic dla logistyków, który swym wsparciem obejmie łącznie 42 uczniów, kształcących się w zawodzie technik logistyk.
Pobyt we Włoszech poprzedziły staranne przygotowania w kraju. Obejmowały one m.in.: naukę języka włoskiego, szkolenie kulturowe, na którym uczniowie poznali zwyczaje, tradycje i kulturę życia codziennego Włochów, a także przygotowanie pedagogiczne. Najważniejszym zadaniem stażystów podczas pobytu we Włoszech była praca związana z zawodem. Pod troskliwą opieką pracodawców, firmy pośredniczącej Sistema Turismo oraz opiekunów ze szkoły uczniowie nabywali umiejętności i kompetencje zawodowe w wybranych przedsiebiorstwach zagranicznych. Uczniowie z zaangażowaniem wykonywali swoje zadania zawodowe, przy czym nabyli nowe umiejętności oraz zdobyli bezcenne doświadczenie zawodowe. Uczestnicy projektu poznali innowacyjne metody w kształceniu zawodowym, poznali mozliwości wykorzystywania nowoczesnych narzędzi, podstawy języka włoskiego oraz udoskonalili swój język angielski branżowy. Uczniowie osobiście przekonali się, jak wygląda życie we Włoszech, czym mieszkańcy tego kraju zajmują się na co dzień, nie tylko zawodowo, ale i prywatnie.
Opiekunowie ze szkoły zadbali o pożyteczne i atrakcyjne wypełnienie czasu wolnego. Uczniowie zwiedzili Rimini, Wenecję oraz Bolonię, ich walory turystyczne oraz historię. W ciągu tego krótkiego dwutygodniowego stażu odbyły się również warsztaty podczas których uczniowie mogli zapoznać się z tajnikami pracy pizzaiolo. Celem warsztatów było również przybliżenie uczestnikom kultury, zwyczajów i obyczajów mieszkanców Włoch. Kulminacyjnym punktem spotkania była wspólna kolacja podczas której każdy skosztował przepysznej włoskiej pizzy. Realizacja projektów współfinansowanych z EFS sprzyja nie tylko rozwojowi szkoły przez zwiększenie atrakcyjności na lokalnym rynku edukacyjnym, jej potencjału i mobilności, ale daje również większe szanse na znalezienie miejsc pracy przez uczestników praktyk.
Kończąc cykl kresowy, w tym jubileuszowym roku upamiętniającym setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, zabieramy uczniów Technikum im. T. Kościuszki ZDZ w podróż po Litwie śladami głównego bohatera twórcy polskiej niepodległości – Józefa Piłsudskiego. Wielkiego polityka, Naczelnika Państwa, pierwszego Marszałka Polski, działacza społecznego i niepodległościowego żołnierza, który miał ogromne zasługi dla naszego narodu przez swoją wieloletnią i bezkompromisową walkę o niepodległość. Współtwórca Niepodległej, zwycięski wódz naczelny i pogromca bolszewików. Opowiadał się za łączeniem haseł socjalistycznych z postulatem niepodległości Polski i przyciąganiem do tej idei szerokich rzesz robotników. Był także wspaniałym ojcem, a dla wielu Pierwszym Dziadkiem Rzeczypospolitej.
Głównym celem wycieczki ,,Śladami Józefa Piłsudskiego” w ramach projektu Niepodległa było oddanie hołdu marszałkowi i zapalenie zniczy przy grobie matki i serca Józefa Piłsudskiego, zwiedzanie cmentarza na wileńskiej Rossie.
Podróż rozpoczęliśmy wczesnym rankiem. Wyruszyliśmy w długą drogę, której pierwszym celem było uzdrowisko Druskienniki. Jest to jedno z miejsc na Litwie związane nierozerwalnie z Józefem Piłsudskim. Kurort swą międzynarodową popularność zawdzięcza osobie marszałka, tutaj Piłsudski odpoczywał.
Później obiadokolacja, a następnie przejazd kolejką linową nad Niemnem na wysokości 45 metrów. Podczas podróży przez okna gondoli można było podziwiać z „lotu ptaka” niezwykłe lasy uzdrowiska, zakola rzeki Niemen oraz wspaniałą panoramę miasta. Zmęczeni ale w dobrych humorach udaliśmy się do hotelu. Mimo późnej pory poszliśmy na wieczorne zwiedzania miasta.
Następnego dnia celem wycieczki były litewskie Troki. Zaczęliśmy od zwiedzania gotyckiego zamku na wyspie i spaceru wzdłuż ulicy Karaimskiej. Uczniowie poznali kulturę Karaimów, najmniejszej litewskiej mniejszości narodowej. Odwiedziliśmy letnią rezydencję J. Piłsudskiego - wieś Pikieliszki. Marszałek chętnie tu spędzał długie letnie urlopy, podczas których dużo czytał, łowił ryby, jeździł do pobliskiego Wilna, spotykał się z legionistami. Obecnie mieści się tu biblioteka. Zułów to kolejne miejsce, które odwiedzili uczniowie- miejsce urodzin Józefa Piłsudskiego. Kolejny etap wycieczki upłynął pod znakiem Wilna.
Wilno - kolebka romantyzmu polskiego. Tu mieszkali, uczyli się i tworzyli A. Mickiewicz, J. Słowacki, J. I. Kraszewski. Uczniowie zwiedzanie rozpoczęli od wizyty na cmentarzu na Rossie, gdzie znajduje się wiele grobowców, w których pochowano ważne dla polskiej historii i kultury postacie. Najważniejszy grób Rossy, przy mogiłach poległych legionistów – przykryty płytą z czarnego wołyńskiego granitu - spoczywa serce Marszałka Józefa Piłsudskiego u stóp trumny ze szczątkami Jego Matki. Na płycie grobowej widnieje lakoniczny napis: MATKA I SERCE SYNA, nie ma nazwiska, ale każdy Polak przybywający na Rossę wie, kto w tym miejscu jest pochowany. Uczniowie dłuższą chwilę spędzili przy grobie matki i serca J. Piłsudskiego.
W ciszy i zadumie młodzież oddała mu czesć, zapaliła znicze. Przywiezione przez uczniów symbole narodowe w postaci chorągiewek biało czerwonych i pozostawienie ich na mogile marszałka, dała uczniom ogromne poczucie spełnionego obowiązku jako Polaka i patrioty.
Chwilą refleksji i zadumy dla wszystkich zgromadzonych przy pomniku było czytanie prze uczniów biografii marszałka, przedstawienie go jako człowieka walczącego o wolność i niepodległość swojej Małej Ojczyzny Polski, a także recytacja wiersza, który wyryty jest na płycie pomnika.
Do starego cmentarza na Rossie przylega mały cmentarzyk wojskowy. Spoczywają tu żołnierze polscy polegli w walkach o Wilno. Z Rossy udaliśmy się pod jedyną ocalałą bramę miejską – Ostrą Bramę, gdzie znajduje się słynący cudami i będący obiektem pielgrzymek obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej. Idąc ulicą Ostrobramską, uczestnicy wycieczki wstąpili na chwilę do Cerkwi Św. Ducha, by podziwiać jej rokokowy wystrój. Największe wrażenie na wszystkich wywarł relikwiarz, w którym spoczywają szczątki trzech prawosławnych świętych męczenników: Jana, Eustachego i Antoniusza.
Spacerowaliśmy po rynku starówki wileńskiej, który ma kształt leja. Tu w dawnych czasach znajdowało się centrum Wilna. Tuż obok przy klasztorze Bazylianów mieści się mickiewiczowska cela, w której więziony wieszcz napisał III część Dziadów. Dalej wędrowaliśmy poprzez wileńskie Stare Miasto do Uniwersytetu Wileńskiego poprzez dzielnicę żydowską i zakamarki pełne mickiewiczowskich pamiątek do Katedry Wileńskiej.
Czas wolny spędziliśmy na zwiedzaniu pobliskich sklepików z pamiątkami, robieniu pamiątkowych zdjęć. Późnym wieczorem opuściliśmy Wilno. Wycieczka była bardzo udana, sporo zobaczyliśmy i mimo zimna humory nam dopisywały. Nad ranem zmęczeni dotarliśmy do domu. Wrażenia niezapomniane. Wszyscy z chęcią odwiedziliby ten kraj jeszcze raz.
Myślę, że taki sposób edukacji młodego pokolenia przybliży młodzieży postać marszałka wielkiego narodowego Polaka, męża stanu i najważniejszego z ,,ojców-założycieli” II Rzeczpospolitej, który walczył w imię wolności i niepodległości za naszą wolność. Z polską tradycją i historią, inspirowanie uczniów do dbania o miejsca pamięci, nie tylko w kraju ale również za granicą, przypominanie o okolicznościowych historycznych wydarzeniach oraz budowanie więzi międzypokoleniowych, to były główne cele projektu ,,Rok dla Niepodległej Małej Ojczyzny”.
Grażyna Marchwiany
Tegoroczny apel miał wyjątkowy charakter w związku z Jubileuszem 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. Uczniowie Technikum im. T. Kościuszki ZDZ klas mundurowych, wspólne świętowali z gronem pedagogicznym i pracownikami szkoły. W oczekiwaniu na bicie rekordu dla Niepodległej, głos zabrała wicedyrektor szkoły Małgorzata Bidzińska, która jako historyk przybliżyła uczniom powstanie hymnu państwowego. Gdy nadeszła wyczekiwana godzina ,,Kościuszkowcy” włączyli się w akcję bicia rekordu „Rekord dla Niepodległej” w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości. To akcja polegająca na jednoczesnym śpiewaniu hymnu polskiego. Świętowaliśmy Niepodległą i biliśmy rekord 9 listopada o godzinie 11.11 śpiewając czterozwrotkowy hymn. Rocznica odzyskania niepodległości, a wraz z nią uroczyste świętowanie na stałe wpisała się w kalendarz szkolnych uroczystości naszej szkoły. Tego roku spotkaliśmy się na uroczystym apelu z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę i świętujemy razem wielkie wydarzenie, które zapisało się na kartach naszej historii. Przeżywamy teraz szczególny czas świętowania setnej rocznicy. W tym jubileuszowym roku często myślami wybiegamy do tamtych wydarzeń, kiedy Polacy walczyli o odrodzenie wolnej Ojczyzny, bronili jej granic i pracowali dla odbudowania własnego państwa. Uczniowie klas mundurowych technikum przygotowali i przedstawili program słowno-muzyczny, pod hasłem „Rok dla Niepodległej Małej Ojczyzny”. Piękne wiersze patriotyczne przeplecione podkładem muzycznym, przybliżyło młodzieży tamte odległe czasy o których nie mogą zapomnieć. Przesłanie, które przekazali uczniowie i sposób interpretacji wierszy wywołało wśród uczestników apelu chwilę zadumy i refleksji. Uroczysty apel przybliżył młodzieży zbliżające się święto tak ważne dla nas Polaków i przypomniał uczniom tamte dzieje, dzięki którym nasz kraj po 123 latach zaborów powrócił na mapę polityczną Europy. Apel miał również szczególny wymiar, bo był ciekawą formą nauczania historii, gdyż nawiązywał do setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, którą teraz obchodzimy. W literaturze polskiej nie ma lepszego obrazu tamtych przeżyć niż Przedwiośnie Stefana Żeromskiego, to z inicjatywy Pary Prezydenckiej miała miejsce akcja narodowego czytania. Wybór tej właśnie lektury był nieprzypadkowy, bowiem jest ona przekrojem dziejowym naszego narodu. Pragnąc, by szkoła nasza miała również udział we wspólnym dziele czytania wielkiej literatury polskiej i swój wkład w obchody jubileuszu 100–lecia odzyskania przez Polskę niepodległości podczas apelu uczniowie włączyli się w akcję Narodowe Czytanie. Młodzież zaprosiła do czytania lektury ,,Przedwiośnia’’ Stefana Żeromskiego. Najwybitniejszej polskiej powieść XX wieku zaliczanych do kanonu polskiej literatury patriotycznej. Bardzo zależało nam, aby ta akcja, oprócz jej stałego, głównego celu, którym jest promocja czytelnictwa, była też formą uczczenia jubileuszu. A także wzbudzenie w uczniach, młodych ludziach Polakach, chęci, aby coś wspólnie zrobić, wspólnie poświęcić czas polskiej literaturze, wspólnie czytać najwybitniejsze polskie dzieła. I dlatego uczniowie na apelu poświęconym niepodległej czytali fragmenty ,,szklanych domów’’ powieści Stefana Żeromskiego. Przygotowana została również prezentacja multimedialna związana z autorem i jego twórczością.
Ufamy, że taki sposób edukacji młodego pokolenia przybliży uczniom niniejszą problematykę by pamiętali o naszych przodkach walczących o wolność i niepodległość Ojczyzny, a także z tego, że żyją w wolnej niepodległej Polsce z której powinni być dumni. Jednocześnie stawiamy na czytelnictwo zachęcając i zaszczepiając w nich ciekawość i chęć sięgania po najwybitniejsze polskie dzieła jaką jest literatura polska. Czytaniem fragmentów powieści Stefana Żeromskiego zakończyły się szkolne obchody radosnego w dziejach Polski święta.
G.M
Narodowe Święto Niepodległości jest ważnym wydarzeniem dla każdego Polaka, zajmuje ono szczególne miejsce w naszym historycznym dziedzictwie. Jedenasty listopada dla nas Polaków to jedna z najważniejszych dat w kalendarzu. Niezwykły był to czas, kiedy nasi pradziadowie walczyli o polską wolność. Właśnie takiego dnia jak dziś, po 123 latach zaborów i obcego panowania odzyskaliśmy niepodległość. Aby uczcić ich męstwo i odwagę tradycyjnie w patriotycznych uroczystościach w Ostrowcu Św. nie mogło zabraknąć młodzieży klas mundurowych z Technikum im. T. Kościuszki ZDZ w Ostrowcu Św. Tegoroczne obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości miały bardzo świąteczny i podniosły charakter. To dzień zadumy i refleksji nad wydarzeniami z tamtych lat, a z drugiej zaś dzień radości i odpowiedzialności za przyszłość.
Główne obchody rozpoczęła msza święta w intencji Ojczyzny odprawiona w kolegiacie św. Michała Archanioła celebrowana przez biskupa sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicza.
Jak co roku po nabożeństwie jednym z najważniejszych punktów programu uroczystości był przemarsz ulicami miasta do Parku Miejskiego pod Pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego, gdzie odbyła się główna część obchodów. W pochodzie licznie wzięło udział kilkadziesiąt delegacji. Nasi uczniowie ustawieni w szyku na czele którego szedł poczet sztandarowy ,,kościuszkowców” maszerowali w mundurach wojskowych, policyjnych i w historycznych z okresu powstania kościuszkowskiego. Wielką niespodzianką i zaskoczeniem dla wszystkich, było niesienie przez naszych uczniów ogromnej flagi biało-czerwonej. Natomiast ,,wojskowe dziewczyny” rozdawały przechodniom i dzieciom chorągiewki biało-czerwone symbol naszej Małej Ojczyzny, co wzbudziło zwłaszcza u dzieci radość i uśmiech na twarzy.
Rytm maszerującym uczestnikom defilady nadawał akompaniament muzyczny w wykonaniu Orkiestry Państwowej Szkoły Muzycznej I Stopnia pod batutą Jerzego Kłonicy.
Jak co roku pod pomnikiem harcerze i strzelcy złożyli znicz, odpalony od Ognia Niepodległości przywieziony z Kostiuchnówki na Ukrainie pochodzący z cmentarza polskich legionistów, który jako symbol pokoju zapłonął przy pomniku Marszałka.
Uroczysty apel pamięci rozpoczął przemówieniem prezydent miasta Jarosław Górczyński, także słowa do licznie zgromadzonych mieszkańców Ostrowca, poseł Andrzej Kryj i przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Arkadiusz Bąk.
Zwieńczeniem uroczystości było złożenie kwiatów i oddanie hołdu przez kilkadziesiąt delegacji władz miasta i powiatu, partii, organizacji społecznych, kombatanckich, polityków, żołnierzy, szkół i zakładów. W tym podniosłym momencie swoją pamięć i wdzięczność dla bojowników o wolność i niepodległość Polski w 100. rocznicę odzyskania niepodległości okazali również licznie zgromadzeni ,,kościuszkowcy”. Delegacja klas mundurowych: Agata Sadłocha, Jakub Kaczor, Jakub Bartnik, Julia Wikiera i Natalia Jędrzejczyk z wielką powagą i dumą uroczyście złożyła wieniec i oddała hołd Marszałkowi. Towarzyszyły im przy tym Izabela Pustuła- dyrektor szkoły, Małgorzata Bidzińska- wicedyrektor szkoły, Barbara Figura, Grażyna Marchwiany, Janusz Lasocki i Jacek Moskwa.
Udział młodzieży w obchodach to kolejna prawdziwa lekcja historii, uczy patriotyzmu i jedności, przywiązania do wolności i niepodległości, do najważniejszych wartości dla wszystkich Polaków. Zwłaszcza gdy są to obchody 100.rocznicy odzyskania niepodległości. Kontynuujemy dzieło naszych przodków i z tego możemy być dumni, przekazując naszej młodzieży najważniejsze wartości jakim jest patriotyzm i miłość do Ojczyzny, by nigdy o tym nie zapomnieli.
G.M
Klasy mundurowe Technikum im. Tadeusza Kościuszki ZDZ w Ostrowcu Św. kontynuują „Rok dla Niepodległej Małej Ojczyzny”. W ramach tych działań realizujemy szereg inicjatyw edukacyjnych służących uczczeniu tej wyjątkowej i jedynej w swoim rodzaju rocznicy 100 lecia obchodów Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Poprzez swój udział w wydarzeniach kulturalnych, wycieczkach, rajdach, uczniowie poznają wydarzenia związane z polską historią, poczuciem tożsamości narodowej i wolności. W związku z tą rocznicą młodzież klas mundurowych została zaproszona do Przedszkola nr 5 w Ostrowcu Św, gdzie treści z zakresu wychowania patriotycznego są bardzo ważnym elementem pracy z dziećmi. Budzenie miłości dzieci do małej i wielkiej Ojczyzny było jednym z celów wychowania patriotycznego w tym przedszkolu. Dlatego też uczniowie klas mundurowych z tej okazji, włączyli się w uroczystą akademię i przygotowali lekcję żywej historii. Celem wizyty było zainteresowanie dzieci dziejami Polski, oraz przybliżenie, w atrakcyjnej i przystępnej formie, polskich symboli narodowych i wydarzeń związanych z polską historią.
Przedstawiając krótki pokaz musztry wojskowej, rozdając biało czerwone chorągiewki a także bawiąc się w quiz z zakresu wiedzy o naszej Ojczyźnie, uczniowie pokazali maluchom jak ważne są nasze symbole narodowe, jednocześnie zaszczepiając i krzewiąc w nich piękną postawę młodego patrioty. Uczniowie po przez swój mundur ,,kościuszkowców” z dawnych odległych dla nich czasów i mundur wojskowy, starali się rozbudzić w dzieciach iskrę patriotyzmu i szacunku do munduru, a także Symboli Narodowych. Każde dziecko dowiedziało się jak wyglądał historyczny mundur żołnierza ,,kościuszkowca” walczącego o wolność i niepodległość Polski w dawnych czasach oraz jak wygląda mundur żołnierza strzegącego granic naszej Ojczyzny w czasach teraźniejszych. Każde z nich mogło przymierzyć czapkę ,,kościuszkowca”, założyć beret żołnierza, dotknąć szabli i zobaczyć czym posługują się żołnierze podczas walki. Odważni dostali nagrody i słodycze.
Głównym celem przygotowanego programu było kształtowanie miłości i przywiązania do ojczystego kraju, jego kultury i tradycji oraz poznanie symboli narodowych. Była to również piękną i wyjątkowa lekcja patriotyzmu, którą zaprezentowały przedszkolaki upamiętniając 100. Rocznicę Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Swoją Miłość do Ojczyzny, maluchy wyraziły tańcząc poloneza i krakowiaka oraz recytowaniem wierszy i śpiewaniem piosenek o tematyce patriotycznej. Patriotyczny charakter uroczystości podkreślały barwy narodowe, godło i hymn a także biało czerwone stroje. Wszyscy przeżyli go dumnie i z uśmiechem na twarzy. Nie zabrakło wzruszenia i podziwu dla 5 i 6- letnich dzieciaków.
Myślę że ten dzień na długo pozostanie w pamięci wszystkich przedszkolaków, ze względu na nie codzienne odwiedziny starszych kolegów w mundurach.
G.M